Byzantium review
Με το Byzantium ο Neil Jordan επιστρέφει στη βαμπιρική μυθολογία, με μια καθυστέρηση δεκαοχτώ χρόνων.
Η πρώτη του επαφή με τους απέθαντους έγινε φυσικά με το αξέχαστο μελαγχολικό υπαρξιακό παραμύθι Interview With The Vampire, ένα κλασικό φιλμ τρόμου που μαζί με το Dracula του Coppola σημάδεψαν ανεξίτηλα τα 90’s.
Αυτή τη φορά ο γνωστός κινηματογραφιστής επιλέγει, σε αντίθεση με το ανδρικό all star cast της πρώτης του βαμπιρικής ταινίας, ένα ανερχόμενο γυναικείο πρωταγωνιστικό δίδυμο υψηλών δυνατοτήτων, ενώ στρέφεται σε πιο αντι-Twilight μονοπάτια, αδιαφορώντας παντελώς για τις τάσεις της εποχής.
Με το δικό του χαρακτηριστικό στυλ ακολουθεί μια πιο outsider προσέγγιση του μεταφυσικού, προτιμώντας να ασχοληθεί με την κατάρα και την αβάσταχτη μοναξιά της αθανασίας, παρά με τετριμμένα αναιμικά love stories για εφήβους.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα φιλμ χαμηλών τόνων, άξιο διάδοχο της πρώτης του τεράστιας επιτυχίας και αρκετά συγγενικό ως προς την ατμόσφαιρα, με το έτερο vampire hit Let The Right One In.
Βέβαια ο Ιρλανδός δημιουργός στο πέρασμα των ετών φαίνεται να έχασε κάπως το μαγικό άγγιγμά του, αλλά αυτό είναι κάτι που θα το αναλύσουμε παρακάτω…
Η Eleanor (Saoirse Ronan, How I Live Now) και η Clara (Gemma Arterton, Hansel & Gretel: Witch Hunters) είναι δυο μυστηριώδη και αδέκαρα θηλυκά βαμπίρ που περιπλανώνται ανά τους αιώνες με σκοπό την επιβίωση.
Όταν ξαφνικά οι δυο γυναίκες εμπλέκονται σ’ ένα αρκετά βίαιο έγκλημα, αποφασίζουν να βρουν καταφύγιο σε ένα παρηκμασμένο παραλιακό θέρετρο.
Εκεί, προσπαθούν να μαζέψουν μερικά χρήματα ανάμεσα στα εναπομείναντα ρημαγμένα παραθαλάσσια ξενοδοχεία και να ορθοποδήσουν όσο το διάχυτο κλίμα παρακμής τις περιτριγυρίζει.
Η Clara αποφασίζει να στραφεί και πάλι στην πορνεία, ένα επάγγελμα που γνωρίζει καλά, όταν για καλή της τύχη πέφτει πάνω στον ντροπαλό Noel (Daniel Mays, Welcome to the Punch) που τους προσφέρει κατάλυμα στον ξενώνα 'Byzantium'.
Από την άλλη, η Eleanor γράφεται στο σχολείο όπου συναντά τον Frank (Caleb Landry Jones, Contraband), έναν νεαρό που επιμένει να μάθει την αλήθεια για τις δύο γυναίκες και το μυστικό που κρύβεται πίσω από την ιδιόμορφη σχέση τους.
Δεν αργεί λοιπόν η στιγμή που μαθαίνει ότι η Clara και η Eleanor, αν και έχουν ελάχιστα χρόνια διαφορά ηλικίας, είναι μάνα και κόρη.
Μάλιστα μαθαίνει πως η Eleanor αν και γεννήθηκε το 1804, είναι μόλις 16 χρόνων και τόσο εκείνη όσο και η μητέρα της πρέπει να πίνουν ανθρώπινο αίμα για να παραμένουν ζωντανές...
Την αποκάλυψη αυτή, ακολουθεί ένα τρυφερό ειδύλλιο ανάμεσα στο νεαρό ζευγάρι αλλά και η καταδίωξη των δυο γυναικών από κάποιους μυστηριώδεις άντρες.
Τα δύσκολα για τις ηρωίδες μας μόλις έχουν ξεκινήσει.
Ο Neil Jordan είναι ένας πραγματικός οραματιστής του κινηματογράφου, ένας ταλαντούχος δημιουργός που με την με ξεχωριστή του ματιά μετατρέπει κάθε νέα του προσπάθεια σε ανεπανάληπτη κινηματογραφική εμπειρία.
Με ελάχιστα στραβοπατήματα στην καριέρα του, έχει προσφέρει στο κοινό εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες (The Crying Game, Michael Collins, The End Of The Affair, The Brave One) που εδραίωσαν τη θέση του στο κινηματογραφικό στερέωμα αλλά το κυριότερο, τη θέση του στην καρδιά των σινεφίλ.
Με το Byzantium o Jordan επιστρέφει στο horror, ένα είδος με το οποίο φλερτάρει έντονα σε όλη τη διάρκεια της μακρόχρονης πορείας του.
Θυμηθείτε την εξαιρετική Παρέα Των Λύκων, το ονειρικό In Dreams, το βίαιο θρίλερ εκδίκησης The Brave One αλλά και το αλησμόνητο Interview With The Vampire που συγγενεύει αρκετά με το τελευταίο του πόνημα.
Το σινεμά του συγκεκριμένου δημιουργού πάντοτε προκαλούσε συζητήσεις με τις θεματικές που επέλεγε να κινηθεί, δίχαζε το κοινό με την τόλμη του, ενώ γενικότερα απέφευγε να τοποθετηθεί σε καλούπια.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ταινίες όχι πάντα τέλειες, αλλά απόλυτα γοητευτικές και ιδιαίτερες.
Έτσι ιδιαίτερο και γοητευτικό είναι και το Byzantium, ένα vampire movie αρκετά διαφορετικό από αυτό που έχετε στο μυαλό σας, μακριά από οτιδήποτε σας έχει προσφέρει τα τελευταία χρόνια η κρεατομηχανή που λέγεται Hollywood.
Ατμοσφαιρικό, μελαγχολικό, στιγμές ποιητικό, το φιλμ του Jordan θα σκορπίσει ρίγη ανατριχίλας στους fans του γοτθικών ιστοριών, κυρίως όμως σ’ εκείνους που έχουν αναπολήσει την απόκοσμη ομορφιά του Interview with the Vampire.
Οι δυο πρωταγωνίστριες συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στο να μεταφερθεί στο πανί επιτυχώς αυτό το σκοτεινό παραμύθι για την κατάρα της αιώνιας ζωής και δείχνουν πως η επιλογή του σκηνοθέτη μόνο τυχαία δεν ήταν.
Ειδικότερα η Saoirse Ronan εντυπωσιάζει με την εσωτερικότητα που μεταδίδει σε όλες της τις σκηνές, παίρνοντας στις πλάτες της το μεγαλύτερο βάρος της ταινίας.
Κάπου εδώ τελειώνουν τα καλά μου λόγια για το Byzantium, γιατί μπορεί να είναι ξεχωριστό, γοητευτικό και ατμοσφαιρικό, δεν μπορώ να πω όμως ότι είναι μια ταινία που μου άρεσε ως σύνολο.
Μια έκδηλη αίσθηση μιζέριας διαπερνά το φιλμ σε όλη τη διάρκεια του, κάνοντάς το αρκετά απωθητικό στο θεατή, μια μιζέρια που σε συνδυασμό με τη γενικότερη αμηχανία που επικρατεί κάνει το τελικό αποτέλεσμα να δείχνει μουδιασμένο και ανεπαρκές.
Να μη μιλήσω για τον εξαιρετικά βραδυφλεγή ρυθμό που οδηγεί την αφήγηση της ιστορίας σε αδικαιολόγητους πλατειασμούς, προξενώντας από κούραση μέχρι αδιαφορία.
Από την άλλη, τα horror στοιχεία είναι ενταγμένα στο φιλμ μάλλον αδύναμα, προκαλώντας τις περισσότερες φορές γέλιο παρά τρόμο - ναι, στον τρόπο που σκοτώνουν οι δυο γυναίκες τα θύματα τους αναφέρομαι - ενώ το σενάριο σε πολλά σημεία χάνει το στόχο του ή για να το θέσω καλύτερα προσπαθεί μάταια να βρει την κατεύθυνση που θέλει να κινηθεί.
Αυτό που μου έμεινε εν τέλει, ήταν τα ατμοσφαιρικότατα flashbacks - προσωπικά θα προτιμούσα ολόκληρη η ταινία να εξελισσόταν εκείνη τη χρονική περίοδο - η πολύ καλή φωτογραφία που τόνιζε τη μελαγχολία του όλου εγχειρήματος, η πάντα ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά του σκηνοθέτη και οι άρτιες ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστριών.
Ανάμεικτα τα συναισθήματα για μια ταινία που πραγματικά ήθελα να μου αρέσει.
Φτιαγμένη εξαρχής για ένα πιο σινεφίλ κοινό, πέτυχε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τη μελαγχολία του ομώνυμου θεατρικού έργου στο οποίο βασίζεται, απέτυχε όμως στο να μας κλέψει την καρδιά ολοκληρωτικά.
Νίκος Σιδεράς.
Release Dates:
9 September, 2012 (Toronto)
28 June, 2013 (USA)
Byzantium trailer από Horrorant
Η πρώτη του επαφή με τους απέθαντους έγινε φυσικά με το αξέχαστο μελαγχολικό υπαρξιακό παραμύθι Interview With The Vampire, ένα κλασικό φιλμ τρόμου που μαζί με το Dracula του Coppola σημάδεψαν ανεξίτηλα τα 90’s.
Αυτή τη φορά ο γνωστός κινηματογραφιστής επιλέγει, σε αντίθεση με το ανδρικό all star cast της πρώτης του βαμπιρικής ταινίας, ένα ανερχόμενο γυναικείο πρωταγωνιστικό δίδυμο υψηλών δυνατοτήτων, ενώ στρέφεται σε πιο αντι-Twilight μονοπάτια, αδιαφορώντας παντελώς για τις τάσεις της εποχής.
Με το δικό του χαρακτηριστικό στυλ ακολουθεί μια πιο outsider προσέγγιση του μεταφυσικού, προτιμώντας να ασχοληθεί με την κατάρα και την αβάσταχτη μοναξιά της αθανασίας, παρά με τετριμμένα αναιμικά love stories για εφήβους.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα φιλμ χαμηλών τόνων, άξιο διάδοχο της πρώτης του τεράστιας επιτυχίας και αρκετά συγγενικό ως προς την ατμόσφαιρα, με το έτερο vampire hit Let The Right One In.
Βέβαια ο Ιρλανδός δημιουργός στο πέρασμα των ετών φαίνεται να έχασε κάπως το μαγικό άγγιγμά του, αλλά αυτό είναι κάτι που θα το αναλύσουμε παρακάτω…
Η Eleanor (Saoirse Ronan, How I Live Now) και η Clara (Gemma Arterton, Hansel & Gretel: Witch Hunters) είναι δυο μυστηριώδη και αδέκαρα θηλυκά βαμπίρ που περιπλανώνται ανά τους αιώνες με σκοπό την επιβίωση.
Όταν ξαφνικά οι δυο γυναίκες εμπλέκονται σ’ ένα αρκετά βίαιο έγκλημα, αποφασίζουν να βρουν καταφύγιο σε ένα παρηκμασμένο παραλιακό θέρετρο.
Εκεί, προσπαθούν να μαζέψουν μερικά χρήματα ανάμεσα στα εναπομείναντα ρημαγμένα παραθαλάσσια ξενοδοχεία και να ορθοποδήσουν όσο το διάχυτο κλίμα παρακμής τις περιτριγυρίζει.
Η Clara αποφασίζει να στραφεί και πάλι στην πορνεία, ένα επάγγελμα που γνωρίζει καλά, όταν για καλή της τύχη πέφτει πάνω στον ντροπαλό Noel (Daniel Mays, Welcome to the Punch) που τους προσφέρει κατάλυμα στον ξενώνα 'Byzantium'.
Από την άλλη, η Eleanor γράφεται στο σχολείο όπου συναντά τον Frank (Caleb Landry Jones, Contraband), έναν νεαρό που επιμένει να μάθει την αλήθεια για τις δύο γυναίκες και το μυστικό που κρύβεται πίσω από την ιδιόμορφη σχέση τους.
Δεν αργεί λοιπόν η στιγμή που μαθαίνει ότι η Clara και η Eleanor, αν και έχουν ελάχιστα χρόνια διαφορά ηλικίας, είναι μάνα και κόρη.
Μάλιστα μαθαίνει πως η Eleanor αν και γεννήθηκε το 1804, είναι μόλις 16 χρόνων και τόσο εκείνη όσο και η μητέρα της πρέπει να πίνουν ανθρώπινο αίμα για να παραμένουν ζωντανές...
Την αποκάλυψη αυτή, ακολουθεί ένα τρυφερό ειδύλλιο ανάμεσα στο νεαρό ζευγάρι αλλά και η καταδίωξη των δυο γυναικών από κάποιους μυστηριώδεις άντρες.
Τα δύσκολα για τις ηρωίδες μας μόλις έχουν ξεκινήσει.
Ο Neil Jordan είναι ένας πραγματικός οραματιστής του κινηματογράφου, ένας ταλαντούχος δημιουργός που με την με ξεχωριστή του ματιά μετατρέπει κάθε νέα του προσπάθεια σε ανεπανάληπτη κινηματογραφική εμπειρία.
Με ελάχιστα στραβοπατήματα στην καριέρα του, έχει προσφέρει στο κοινό εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες (The Crying Game, Michael Collins, The End Of The Affair, The Brave One) που εδραίωσαν τη θέση του στο κινηματογραφικό στερέωμα αλλά το κυριότερο, τη θέση του στην καρδιά των σινεφίλ.
Με το Byzantium o Jordan επιστρέφει στο horror, ένα είδος με το οποίο φλερτάρει έντονα σε όλη τη διάρκεια της μακρόχρονης πορείας του.
Θυμηθείτε την εξαιρετική Παρέα Των Λύκων, το ονειρικό In Dreams, το βίαιο θρίλερ εκδίκησης The Brave One αλλά και το αλησμόνητο Interview With The Vampire που συγγενεύει αρκετά με το τελευταίο του πόνημα.
Το σινεμά του συγκεκριμένου δημιουργού πάντοτε προκαλούσε συζητήσεις με τις θεματικές που επέλεγε να κινηθεί, δίχαζε το κοινό με την τόλμη του, ενώ γενικότερα απέφευγε να τοποθετηθεί σε καλούπια.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ταινίες όχι πάντα τέλειες, αλλά απόλυτα γοητευτικές και ιδιαίτερες.
Έτσι ιδιαίτερο και γοητευτικό είναι και το Byzantium, ένα vampire movie αρκετά διαφορετικό από αυτό που έχετε στο μυαλό σας, μακριά από οτιδήποτε σας έχει προσφέρει τα τελευταία χρόνια η κρεατομηχανή που λέγεται Hollywood.
Ατμοσφαιρικό, μελαγχολικό, στιγμές ποιητικό, το φιλμ του Jordan θα σκορπίσει ρίγη ανατριχίλας στους fans του γοτθικών ιστοριών, κυρίως όμως σ’ εκείνους που έχουν αναπολήσει την απόκοσμη ομορφιά του Interview with the Vampire.
Οι δυο πρωταγωνίστριες συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στο να μεταφερθεί στο πανί επιτυχώς αυτό το σκοτεινό παραμύθι για την κατάρα της αιώνιας ζωής και δείχνουν πως η επιλογή του σκηνοθέτη μόνο τυχαία δεν ήταν.
Ειδικότερα η Saoirse Ronan εντυπωσιάζει με την εσωτερικότητα που μεταδίδει σε όλες της τις σκηνές, παίρνοντας στις πλάτες της το μεγαλύτερο βάρος της ταινίας.
Κάπου εδώ τελειώνουν τα καλά μου λόγια για το Byzantium, γιατί μπορεί να είναι ξεχωριστό, γοητευτικό και ατμοσφαιρικό, δεν μπορώ να πω όμως ότι είναι μια ταινία που μου άρεσε ως σύνολο.
Μια έκδηλη αίσθηση μιζέριας διαπερνά το φιλμ σε όλη τη διάρκεια του, κάνοντάς το αρκετά απωθητικό στο θεατή, μια μιζέρια που σε συνδυασμό με τη γενικότερη αμηχανία που επικρατεί κάνει το τελικό αποτέλεσμα να δείχνει μουδιασμένο και ανεπαρκές.
Να μη μιλήσω για τον εξαιρετικά βραδυφλεγή ρυθμό που οδηγεί την αφήγηση της ιστορίας σε αδικαιολόγητους πλατειασμούς, προξενώντας από κούραση μέχρι αδιαφορία.
Από την άλλη, τα horror στοιχεία είναι ενταγμένα στο φιλμ μάλλον αδύναμα, προκαλώντας τις περισσότερες φορές γέλιο παρά τρόμο - ναι, στον τρόπο που σκοτώνουν οι δυο γυναίκες τα θύματα τους αναφέρομαι - ενώ το σενάριο σε πολλά σημεία χάνει το στόχο του ή για να το θέσω καλύτερα προσπαθεί μάταια να βρει την κατεύθυνση που θέλει να κινηθεί.
Αυτό που μου έμεινε εν τέλει, ήταν τα ατμοσφαιρικότατα flashbacks - προσωπικά θα προτιμούσα ολόκληρη η ταινία να εξελισσόταν εκείνη τη χρονική περίοδο - η πολύ καλή φωτογραφία που τόνιζε τη μελαγχολία του όλου εγχειρήματος, η πάντα ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά του σκηνοθέτη και οι άρτιες ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστριών.
Ανάμεικτα τα συναισθήματα για μια ταινία που πραγματικά ήθελα να μου αρέσει.
Φτιαγμένη εξαρχής για ένα πιο σινεφίλ κοινό, πέτυχε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τη μελαγχολία του ομώνυμου θεατρικού έργου στο οποίο βασίζεται, απέτυχε όμως στο να μας κλέψει την καρδιά ολοκληρωτικά.
Νίκος Σιδεράς.
Release Dates:
9 September, 2012 (Toronto)
28 June, 2013 (USA)
Byzantium trailer από Horrorant
Post a Comment